Często słyszę pytanie co zrobić, żeby moja strona pojawiła się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce internetowej Google (na wybrane słowa kluczowe)? Niestety odpowiedź nie jest prosta i jednoznaczna.
Rozpocznę może od tego co to w ogóle jest optymalizacja strony internetowej, bo osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce = pozycjonowanie + optymalizacja strony www.
Pod słowem optymalizacja kryją się wszystkie zabiegi, które można wykonać na stronie www (samodzielnie lub zlecić to odpowiedniej firmie), dzięki którym strona internetowa będzie zajmowała jak najlepsze miejsce w wyszukiwarce Google. Często zamiast słowa optymalizacja używa się skrótu SEO, czyli „Search Enginge Optimization”, co można przetłumaczyć jako „optymalizację pod wyszukiwarki internetowe”.
Zatem strona, która jest dobrze zoptymalizowana pod wyszukiwarki internetowe będzie się pojawiała wyżej w wynikach wyszukiwania i na większa liczbę słów kluczowych niż strona bez takich zabiegów.
Niektóre operacje związane z optymalizacją mogę być wykonane samodzielnie, choć nie wszystkie, bo do ich wykonania potrzebne są pewne wiadomości i umiejętności związane z kodowaniem stron internetowych, czyli potrzebna jest choć podstawowa znajomość języków html, php, css, js.
Co zrobić, żeby strona pojawiła się wysoko w wyszukiwarce Google?
Można jednak sprawdzić, czy firma, którą zatrudniliśmy do wykonania pozycjonowania wywiązała się ze swoich obowiązków, czyli czy wykonała następujące zabiegi:
- optymalizacja kodu html strony www
- sprawdzenie, czy strona nie zawiera błędów,
- poprawienie szybkości ładowania strony,
- przygotowanie wersji mobilnej.
Sprawdzanie powyższych elementów powinno odbywać się co jakiś czas, gdyż algorytm ustalania pozycji w Google cały czas się zmienia, w związku z czym zmieniają się też pewne wytyczne co do usprawnień, które należy wykonać na stronie. Nawet jeśli dziś storna została zoptymalizowana, to może się okazać, że za kilka miesięcy strona znów będzie wymagała poprawek. Zatem optymalizacji nie da się wykonać jednorazowo. Nikt nie jest w stanie zagwarantować, że optymalizacja wykonana tylko przez jedną, konkretną firmę zapewni oczekiwany efekt. Nie ma jednego przepisu na sukces w Google.
Ponoć nawet programiści w Google już nie wiedzą jak działa ich wyszukiwarka.
Darmowe narzędzia do sprawdzenia stopnia optymalizacji strony pod kątem Google
W Internecie można jednak znaleźć sporo narzędzi, które umożliwiają sprawdzenie, czy można coś zoptymalizować na naszej stronie internetowej. Poniżej kilka z nich:
- narzędzia umożliwiające wykonanie audytu strony www np. aplikacja na telefon „SEO Check”; można też wpisać w Google słowa „darmowy audyt strony online” albo po angielsku „free seo optimization”,
- narzędzie do testowania szybkości ładowania strony – PageSppedInsights,
- narzędzie do sprawdzania, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych – test zgodności z urządzeniami mobilnymi,
- bezpłatna usługa Google umożliwiająca sprawdzenie, czy strona została prawidłowo dodana do indeksu Google – Google Search console