Zrobiłeś stronę internetową samodzielnie i chciałbyś sprawdzić, czy wszystko zrobiłeś dobrze, czy można byłoby coś poprawić, aby uzyskać lepszy efekt lub wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania w Google?
Projektując samodzielnie stronę internetowa nie sposób uniknąć błędów. Zawsze pojawią się drobne niedociągnięcia, które można systematycznie usuwać na stronie. W Internecie można znaleźć wiele firm, które oferują usługę optymalizacji strony www, jednak nie jest to tanie rozwiązanie. Ale jak w ogóle sprawdzić, co może być poprawione lub ulepszone na stronie internetowej?
Oto najczęstsze błędy popełnianie przy samodzielnym tworzeniu stron internetowych:
- źle dopasowane tło do koloru tekstu,
- brak wersji mobilnej na telefony, smartfony, tablety,
- sprawdzenie strony tylko w jednej przeglądarce internetowej,
- używanie dużej ilości ruchomych elementów, czy przestarzałej technologii flash,
- niedopasowane do strony zdjęcia i ozdobniki,
- używanie trudnego lub branżowego słownictwa,
- brak odpowiednich tytułów, tagów, nagłówków powiązanych ze słowami kluczowymi
- dodanie dużej ilości skryptów i kodu wydłużającego długość ładowania strony
- brak kont społecznościowych,
- źle przygotowane menu strony,
- brak przycisków i elementów umożliwiających bezpośredni telefoniczny lub mailowy,
- wiele, wiele innych o których można dowiedzieć się z poniższej aplikacji.
Aplikacja SEO Check – sprawdź co możesz poprawić na stronie!
W aplikacji SEO Check w łatwy sposób można sprawdzić jakie są najnowsze wytyczne Google związane z projektowaniem stron internetowych. W prosty i czytelny sposób aplikacja wyświetli informacje, które należy zmienić na stronie, aby strona www pojawiła się na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce na pożądane słowa kluczowe.
Poniżej można zobaczyć kilka zdjęć – zrzutów ekranu z aplikacji.
Taka kontrola pozwala na szybki audyt – przegląd strony internetowej z perspektywy SEO (stopnia optymalizacji strony). Dzięki aplikacji można otrzymać informacje, które poprawią optymalizację Twojej strony w wyszukiwarce. Zgodność z wytycznymi dotyczącymi wyszukiwarek jest bardzo ważna dla osiągnięcia bardzo wysokiej pozycji w rankingach wyszukiwarek. Aplikacja ta analizuje wszystkie istotne kryteria, a następnie daje wskazówki dotyczące optymalizacji strony pod kątem sukcesu w Google.
Dużą wadą aplikacji jest to, że niestety nie posiada ona jeszcze polskiej wersji językowej.
Poniżej przedstawiam opis jakie elementy związane z optymalizacją strony internetowej i nie tylko sprawdza aplikacja.
Meta-informacje:
- Analiza tytułu strony (tytułu, który pojawia się na pasku wyszukiwarki i w Google po odszukaniu strony www) pod względem długości, treści i poprawnych technicznie znaczników,
- Analiza długości opisu meta (Description) i poprawna specyfikacja w HTML,
- Analiza poprawności pliku robots.txt,
- Sprawdzenie czy nie ustawiono dla strony opcji Noindex (czyli opcji zabraniającej dodanie strony do wyszukiwarki),
- Sprawdzenie, czy łącze kanoniczne jest poprawne,
- Sprawdzenie atrybutu hreflang ,
- Sprawdzenie, czy lokalizacja serwera, domena i język odpowiadają rozpoznanemu na stronie językowi,
- Sprawdzanie domeny (adresu strony www) pod kątem długości i problemów technicznych,
- Sprawdzenie prawidłową ikonę strony (favicon) w kodzie HTML,
- Sprawdzenie poprawności kodowania znaków,
- Sprawdzenie, czy znaczniki Doctype w nagłówku strony są poprawne.
Jakość strony:
- Analiza wykorzystania i częstotliwości wyróżnionego pogrubieniem tekstu (tagi <b> i <strong>),
- Analiza powtórzeń słownych i zbyt długich tekstów,
- Wyszukanie, czy strona nie zawiera przestarzałej technologii ramek lub Flash,
- Analiza treści na stronie (w tym czy nagłówki i tytuły są zgodne z tekstami),
- Wyszukanie opcji związanych z kontami społecznościowymi,
- Sprawdzenie alternatywny opisów dla obrazów (atrybut alt),
- Wyszukanie nieprawidłowych stylów CSS umieszczonych w kodzie strony, zamiast w zewnętrznych plikach,
- Analiza, czy na stronie nie ma zbyt dużo reklam lub nieistotnych treści,
- Wyszukanie błędów,
- Zidentyfikowanie najczęściej występujących na stronie słów kluczowych.
Nagłówki stron:
- Sprawdzenie nagłówka H1 (tytułu pierwszego stopnia),
- Sprawdzenie poprawności użycia nagłówków.
Linki przychodzące:
- Analiza linków zewnętrznych na stronie,
- Sprawdzenie wewnętrznych linków.
Czynniki zewnętrzne:
- Sprawdzenie, czy poszczególne podstrony są dobrze zorganizowane,
- Wyszukanie linków zwrotnych,
- Analiza rozpowszechniania strony w sieciach społecznościowych.
Konfiguracja serwera:
- Wyszukanie niepotrzebnych nagłówków HTTP,
- Sprawdzenie, czy istnieje przekierowanie na www. i nie www,
- Określenie czasu ładowania strony,
- Sprawdzenie rozmiaru strony,
- Określenie liczby plików CSS i Javascript na stronie.
W artykule wskazuję tylko pewien kierunek, pokazuję przykładową aplikację, której można użyć, aby podnieść pozycję strony w wyszukiwarce Google. Konkretne rady, czy omówienie poszczególnych zagadnień będzie można znaleźć w moich kolejnych wpisach.