Wiele osób, przygotowując samodzielnie treści na stronę, często nie zwraca uwagi na pewne elementy, które powinny się znaleźć w tekście. Poniżej krótka informacja, o czym należy pamiętać pisząc teksty na stronie internetowej.
Zacznę może od tego, że treści na stronie internetowej są chyba najistotniejszym czynnikiem wpływającym na pozycję strony www w wynikach wyszukiwania w Google. Zatem ich prawidłowe przygotowanie może przyczynić się do lepszej pozycji w Google, a zatem i do mniejszych wydatków na reklamę strony, czy jej pozycjonowanie.
Ile słów powinna zawierać dobrze przygotowana treść w każdej zakładce w menu strony internetowej?
Poprawnie przygotowanie treści na stronie internetowej powinny zawierać co najmniej tysiąc słów. Choć niektóre serwisy podają, że ta liczba powinna być wyższa niż dwa tysiące. Myślę, że na siłę nie trzeba aż tyle pisać, jednak ilość tekstu na pewno jest istotnym czynnikiem przy ustalaniu pozycji strony internetowej w Google.
Słowa kluczowe w treści strony, w nagłówkach i tytule!
Przed przygotowaniem treści dobrze by było przeanalizować na jakie słowa kluczowe wyszukiwana jest strona internetowa. Takie słowa (frazy, wyrażenia) powinny być użyte w kilku miejscach w treści zakładki: w tytule, w nagłówku, w opisie obrazów, w linkach, i przynajmniej kilka razy w samej treści danego wpisu, czy artykułu.
Najważniejsze wyrażenia w treści na stronie internetowej powinny być pogrubione. Na przykład przygotowując tekst na temat „tanie strony internetowe Warszawa”, wyrażenie to powinno się pojawić w danej zakładce w kilku akapitach i powinno być co najmniej raz pogrubione lub wyróżnione.
Jak dodać nagłówek na stronie internetowej?
W tekście powinny być użyte nagłówki. Na początku w tytule całej zakładki powinien pojawić się nagłówek pierwszego stopnia. Potem w tekście powinny pojawić się tytuły – nagłówki drugiego i trzeciego stopnia – polecenia html: h1, h2, h3. Na przykład dla tekstu o tanich stronach internetowych w Warszawie tytułami drugiego stopnia ujętymi w tagi <h2> mogą być np. „Projekty tanich stron internetowych” albo „Tani hosting dla strony www Warszawa”. W tym tekście tez pojawiają się nagłówki – są one podtytułami dużo większymi niż reszta tekstu. Ale nie chodzi tu tylko o powiększenie tekstu, chodzi konkretnie o użycie nagłówka. W systemie CMS WordPress należy w tym celu kliknąć na zapleczu na ikonę plusa i wstawić nagłówek, a w CMS Joomla zaznaczyć wpisany tekst i wybrać u góry z opcji edytora „nagłówek” zamiast „akapit”.
Jak dodać opis alternatywny, czyli atrybut ALT na stronie www?
Dodając obrazy do tekstu w artykule obowiązkowo należy dodać alternatywny opis (Tag Alt). W WordPressie przy wstawianiu obrazu p prawej stronie należy uzupełnić opcję „Alternatywny tekst”, natomiast w CMS Joomla po wstawieniu obrazu należy wybrać przycisk „Wstaw/edytuj obrazek” i w tym miejscu uzupełnić „opis obrazka”.
Jak dodać tytuły „title do hiperłączy na stronie www?
Do hiperłączy w menu strony i w treści strony powinny być dodane ich tytuły, czyli powinny być uzupełnione atrybuty „title” wszystkich hiperłączy. Zarówno w WordPressie, jak i w Joomli można znaleźć taką opcję bezpośrednio przy dodawaniu hiperłącza (czasami zwanego tez linkiem albo hiperlinkiem albo odnośnikiem).
Jak dodać tytuł strony internetowej i zmienić opis „Description”?
Mimo, że opis strony nie ma już większego znaczenia większość audytów na stronie wykaże jego brak lub niewłaściwe uzupełnienie. Opis powinien oczywiście zawierać słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest strona www. Niby można go pominąć, może być i krótki i długi choć zaleca się, żeby było w nim ok. 150 znaków, jednak warto rozważyć jego dodanie. W CMS Joomla można to zrobić zmieniając konfigurację globalną strony, w WordPressie w ustawieniach.
Ważniejszy od opisu jest tytuł każdej zakładki – oprócz oczywiście słów kluczowych powinien zawierać treści zachęcające internautów do wejścia na stronę. Tytuł strony jest przeważnie pierwszą informacją o stronie lub firmie, którą potencjalny klient może zobaczyć. W Joomli tytuł zmienia się w prosty sposób wchodząc w odpowiednie menu strony, wybierając po kolei każdą zakładkę np. „Cennik”, „Ofertę”, a następnie „Opcje wyglądu strony” – „Tytuł strony dla przeglądarki” – w tym miejscu powinien się znaleźć ciekawy tytuł zawierający słowa kluczowe.
Pozycjonowanie lokalne – zakładki z nazwami miejscowości lub dzielnic
Jeśli odbiorcą strony www są mieszkańcy całej Polski, warto byłoby wyszczególnić najważniejsze miejscowości i przygotować odrębna ofertę – oryginalny tekst dla każdej miejscowości. Jeśli działalność prowadzona jest lokalnie warto byłoby przygotować osobne zakładki związane np. z dzielnicami miasta, w których świadczone są usługi opisane na stronie www. Może to wyglądać np. tak jak na witrynach: „Tanie Strony” (na samym dole nad stopka na niebieskim tle) lub „Tanie pozycjonowanie” (miasta wyświetlone w menu po lewej) albo po prostu tak, jak tagi, które znajdują się po prawej stronie na tym blogu.
Pozycjonowanie lokalne związane z konkretnymi miastami, czy dzielnicami przynosi dosyć wymierne efekty w porównaniu z pozycjonowaniem strony internetowej na konkretne słowa kluczowe. Warto na swojej stronie dodać odpowiednie podstrony z usługami i miejscowościami, w których są one świadczone. Warto też dodać podobny wpis na mapach Google, gdyż taki wpis jest wyświetlany przeważnie ponad wszystkimi innymi wynikami wyszukiwania w Google.
Podsumowanie – jak poprawnie pisać teksty na stronę internetową?
Warto zwrócić uwagę, czy w ramach jednej podstrony w menu – w tytule strony, w opisach obrazów, w tytułach linków, w treści i w nagłówkach występują te same słowa kluczowe.
Nie będę się już rozpisywał na temat tego, że teksty na stronie powinny być poprawne pod względem gramatycznym, stylistycznym i ortograficznym. Chociaż to dosyć oczywiste, to jednak często na stronach widać takie błędy.
I na koniec – szybka powtórka – umieszczaj na stronie internetowej dużo (naprawdę dużo!) wartościowych treści, w których nie raz i nie dwa pojawią się słowa kluczowe, pamiętaj też o wartościowym tytule, nagłówkach opisach dla obrazów, a także o zakładkach w menu z nazwami najbardziej popularnych miejscowości, w których Twoja strona www może przynieść największy zysk np. Warszawa, Kraków, Poznań, Katowice, Wrocław, Łódź…